STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH IM. JANUSZA KORCZAKA W LIPNIE
WSTĘP
Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły i osoby współpracujące ze szkołą (wolontariusze, stażyści, praktykanci, przedstawiciele instytucji i firm) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników szkoły i osoby współpracujące ze szkołą i zawierają wytyczne dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci.
Standardy ochrony małoletnich obejmują:
1. procedury kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości,
2. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem,
3. zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego,
4. procedurę składania zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadomienia sądu rodzinnego,
5. procedury zakładania niebieskiej karty,
6. zasady udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom standardów do ich stosowania,
7. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowań niedozwolonych,
8. procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie, 9. zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
1. Pracownikiem szkoły jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
2. Osoby współpracujące ze szkołą to pracownicy firm i instytucji wspierających szkołę, wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający w szkole praktykę zawodową.
3. Małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
4. Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy lub osoba odpowiedzialna z Placówki Opiekuńczo Wychowawczej (POW).
5. Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę, co najmniej jednego z jego rodziców. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
6. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
Krzywdzeniem jest:
a) przemoc – zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba odnosi się do drugiej w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy,
b) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne,
c) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej,
d) wykorzystywanie seksualne – to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas,
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
7. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
8. Dyrektor Szkoły odpowiedzialny za standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem wyznacza pracownika, który sprawuje nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole.
9. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI
1. Pracownicy szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich.
2. Każdy pracownik szkoły, który zauważy lub podejrzewa, że uczeń jest krzywdzony zobowiązany jest zareagować, a w sytuacji koniecznej udzielić pierwszej pomocy.
3. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub inne informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
4. Pracownicy zobowiązani są do troski o bezpieczeństwo małoletnich zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi szkoły.
PROCEDURY KONTROLI PRACOWNIKÓW PRZED DOPUSZCZENIEM DO PRACY Z MAŁOLETNIMI W ZAKRESIE SPEŁNIANIA PRZEZ NICH WARUNKÓW NIEKARALNOŚCI ZA PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO WOLNOŚCI SEKSUALNEJ I OBYCZAJOWOŚCI.
1. Dyrektor szkoły weryfikuje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z uczniami.
2. Wszyscy pracownicy, praktykanci, stażyści, wolontariusze maja obowiązek stosować Standardy Ochrony Małoletnich.
Rozdział I
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, w szczególności zachowanie niedozwolone wobec małoletnich.
1. Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim określają, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w pracy z dziećmi.
2. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do realiów funkcjonowania szkoły i dotyczą następujących obszarów:
1) Bezpośredni kontakt z małoletnim oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności. Przykładowe formy takiego kontaktu, to:
a) kontakty podczas zajęć sportowo-rekreacyjnych oraz w ramach zajęć, w których kontakt bezpośredni wynika z realizacji podstawy programowej,
b) stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących konfliktów pomiędzy podopiecznymi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie),
c) działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy),
d) zagrożenie lub panika spowodowane czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).
2) Kontakty bezpośrednie i online z dzieckiem poza szkołą powinny być ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo-wychowawczych.
3) Transport, przemieszczanie się i warunki noclegowe:
a) uczniowie w przypadku nagłego zachorowania mogą być odbierani ze szkoły jedynie przez rodziców/opiekunów lub osoby przez nich upoważnione,
b) organizacja transportu, noclegu poza szkołą powinna być uzasadniona (np. wyjazd na wycieczkę szkolną lub inne wydarzenia organizowane przez szkołę),
c) opieka nad uczniami w sytuacjach wyjazdowych powinna być zgodna z przepisami o organizacji wyjazdów i wycieczek szkolnych,
3. Rodzice i opiekunowie prawni uczniów mają prawo do wszelkich informacji na temat funkcjonowania ucznia na terenie szkoły, w trakcie wycieczek i innych wydarzeń organizowanych przez szkołę. Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom lub opiekunom prawnym.
Rozdział II
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
1. Zakres zadań poszczególnych pracowników szkoły w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni uczeń jest krzywdzony:
1) Dyrektor szkoły:
a) przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego,
b) bierze udział w rozmowie z uczniem, u którego istnieje podejrzenie krzywdzenia małoletniego w obecności pedagoga szkolnego lub psychologa szkolnego lub przekazuje te informacje pedagogowi szkolnemu/psychologowi szkolnemu,
c) bierze udział w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi, jeżeli zachodzi taka konieczność w obecności pedagoga szkolnego lub psychologa szkolnego lub przekazuje te informacje pedagogowi szkolnemu/psychologowi szkolnemu,
d) w sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o zawiadomieniu instytucji opiekuńczych, np. opieka społeczna, sąd rodzinny,
e) w przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy ze szkołą składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rodzinnego,
f) w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia policję,
g) w sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami i informuje ich o możliwości zgłoszenia tego faktu na policję,
h) w przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni będący uczniem ZST w Lipnie , dyrektor wraz z pedagogiem oraz wychowawcą przeprowadzają rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami o możliwości zgłoszenia tego faktu na policję, jeżeli wcześniejsze metody postępowania szkolnego okazały się nieskuteczne, zawiadamia sąd,
i) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla małoletniego,
j) prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku ucznia krzywdzonego,
k) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań, np. ułatwia konsultacje trudnych spraw ze specjalistami, organizuje szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec małoletnich.
2) Pedagog i psycholog szkolny:
a) przyjmuje i odnotowuje sprawę krzywdzenia małoletniego,
b) informuje dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji,
c) diagnozuje sytuację ucznia i jego rodziny,
d) jest koordynatorem pomocy małoletniemu oraz jego rodzinie,
e) przeprowadza rozmowy z małoletnim oraz jego rodzicami lub prawnymi opiekunami,
f) pozostaje w kontakcie z wychowawcą i dyrektorem w sprawach dotyczących małoletniego,
g) pomaga pracownikom szkoły we właściwym postępowaniu względem ofiary przemocy,
h) informuje rodziców/prawnych opiekunów o możliwych kierunkach wsparcia ucznia,
i) pomaga rodzicom w zrozumieniu typowych reakcji dzieci na różnorodne sytuacje,
j) kieruje dziecko oraz rodziców do placówek specjalistycznych,
k) uruchamia procedurę „ Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”,
l) dokumentuje podejmowane działania względem małoletniego i jego rodziny,
m) ustala plan działania wraz rodzicami /prawnymi opiekunami oraz dyrektorem i wychowawcą klasy,
n) umożliwia poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych z ochroną małoletniego przed zagrożeniami oraz pozytywnymi metodami wychowawczymi,
o) dba o to, by na terenie szkoły znajdowały się powszechnie dostępne informacje o organizacjach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy -np. gazetka ścienna.
3) Wychowawca:
a) przyjmuje zgłoszenie o podejrzeniu przemocy w rodzinie ucznia, sporządza notatkę służbową jak załącznik do dokumentacji wychowawcy,
b) powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga szkolnego lub psychologa szkolnego, dalej jak w punkcie 1p.2, rozdział II.,
c) w przypadku, gdy uczeń ma obrażenia przeprowadza go do miejsca udzielania pomocy,
d) pozostaje w kontakcie z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia,
e) udziela wsparcia uczniowi oraz monitoruje jego sytuację,
f) monitoruje zespół klasowy, by skutki przemocy nie wpływały na sytuację szkolną ucznia,
g) dba o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy z uczniami,
h) dba o to, żeby rodzice/prawni opiekunowie znali obowiązujące w szkole standardy ochrony małoletnich, zachęca rodziców/prawnych opiekunów uczniów do angażowania się w działania na rzecz ochrony małoletnich,
i) umożliwia rodzicom/opiekunom prawnym poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych z pozytywnymi metodami wychowawczymi oraz ochrony przed zagrożeniami, podczas spotkań z rodzicami/prawnymi opiekunami przekazuje niezbędne informacje.
4) Nauczyciele:
a) przekazują wychowawcy i pedagogowi lub psychologowi szkolnemu informacje o tym, że podejrzewają przemoc wobec ucznia,
b) obowiązują procedury jak w punkcie rozdział II p.1 u.1 lub 2, 7
c) dbają o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy pedagogicznej z uczniami.
5) Niepedagogiczni pracownicy szkoły:
a) reagują na objawy przemocy oraz niepokojące zachowania, których mogą być świadkami,
b) zgłaszają obserwowane niepokojące sygnały dyrekcji szkoły, pedagogowi/psychologowi szkolnemu lub nauczycielom.
2. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy domowej:
1) Przyjęcie informacji o podejrzeniu krzywdzenia ucznia, sporządzenie notatki służbowej.
2) Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie jest nauczyciel, to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach wychowawcę lub pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego albo dyrektora szkoły.
3) Wychowawca lub pedagog szkolny informują dyrektora szkoły (jeśli wymaga tego sytuacja po zbadaniu sprawy).
4) Jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia dyrektor, wychowawca lub pedagog/psycholog wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców, opiekunów prawnych).
5) Dyrektor podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieska Karta” i przekazuje tę informację pedagogowi lub psychologowi szkolnemu.
6) Dyrektor składa wniosek do odpowiedniej instytucji, np. sąd rodzinny, opieka społeczna,
3. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy ze strony pracownika szkoły:
1) Osoba podejrzewająca krzywdzenie ucznia w szkole zgłasza problem dyrektorowi.
2) Dyrektor podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami szkoły na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.
3) Dyrektor powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów ucznia.
4) Dyrektor szkoły po potwierdzeniu informacji podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego i prawa pracy, stosuje karę porządkową lub kieruje sprawę do komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli
5) W zależności od sytuacji dyrektor informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia ucznia w szkole przez osobę dorosłą niespokrewnioną z uczniem rodzica/prawnym opiekunem lub członka rodziny innego ucznia:
1) Osoba będąca świadkiem krzywdzenia małoletniego ucznia lub posiadająca wiedzę o krzywdzeniu małoletniego przez osobę dorosłą niespokrewnioną z rodzicem, opiekunem prawnym lub dorosłego członka rodziny innego ucznia zgłasza problem pedagogowi szkolnemu lub dyrektorowi szkoły.
2) Dyrektor i pedagog przeprowadzają rozmowę z uczniem podejrzanym o krzywdzenie na temat zdarzenia, pouczają i podają możliwe sposoby rozwiązania sytuacji.
3) O zaistniałym fakcie krzywdzenia ucznia oraz o rozmowie przeprowadzonej przez dyrektora i pedagoga lub psychologa z rodzicem, opiekunem prawnym lub członkiem rodziny innego ucznia, który dokonał krzywdzenia zostają powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego dziecka.
4) Krzywdzonemu uczniowi zostaje udzielone wsparcie wychowawcy lub pedagoga, psychologa szkolnego .
5. Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia ucznia przez innych uczniów:
1) Bezpośrednia, natychmiastowa reakcja nauczycieli i pracowników szkoły na akty agresji i przemocy, przerwanie agresji lub przemocy.
2) Powiadomienie dyrektora szkoły lub pedagoga szkolnego/psychologa szkolnego o zaobserwowanym fakcie krzywdzenia małoletniego.
3) Rozmowa nauczyciela z ofiarą i sprawcą przemocy, nakłonienie sprawcy do zadośćuczynienia.
4) Jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia dyrektor lub inny pracownik szkoły wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
5) Jeżeli akty agresji i przemocy nie są incydentalne wychowawca lub pedagog szkolny przeprowadzają rozmowę z krzywdzonym uczniem (gdzie, kiedy dochodzi do zdarzeń, jaka jest ich częstotliwość itd.), rozmawiają ze sprawcą/sprawcami oraz z ewentualnymi świadkami.
6) Wychowawca, psycholog szkolny lub pedagog szkolny zawiadamia lub wzywa do szkoły rodziców/opiekunów prawnych krzywdzonego ucznia i sprawcy/sprawców (jeśli, wymaga tego sytuacja po ustaleniu okoliczności zdarzenia).
7) Uczniowi będącemu ofiarą przemocy zapewnia się pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z jego potrzebami.
8) Ucznia będącego sprawcą przemocy obejmuje się stałą opieką i kontrolą wychowawcy lub pedagoga/psychologa szkolnego i/lub udziela się kary zgodnej ze statutem szkoły.
9) Z uczniami, którzy byli świadkami przemocy (jeśli wymaga tego sytuacja) nauczyciel omawia przebieg zdarzenia ukierunkowując rozmowę na to, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenie i komu zgłaszać, gdy dochodzi do takiego krzywdzenia. Jeśli problem dotyczy danej klasy wychowawca lub pedagog szkolny lub psycholog szkolny przeprowadzają dodatkowe zajęcia dotyczące przemocy i radzenia sobie z agresją oraz rozwiązywaniem konfliktów. Działania koordynuje i monitoruje wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny.
10) W przypadku, gdy sprawca agresji/przemocy jest nieznany, dyrektor, wychowawca lub pedagog po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego ucznia o możliwości zawiadomienia policji. 9
6. Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy:
1) Nauczyciel lub inna osoba posiadająca wiedzę o zdarzeniu informuje o tym fakcie wychowawcę, pedagoga lub dyrektora szkoły.
2) Osoba, której zgłoszono zdarzenie zobowiązana jest:
a) przekazać informację do pedagoga /psychologa szkolnego, wychowawcy,
b) powiadomić opiekunów poszkodowanego ucznia o zdarzeniu,
c) powiadomić opiekunów sprawcy o zajściu, omówić z nimi zachowanie dziecka,
d) wyjaśnić zdarzenie i ewentualnie ustalić sprawcę,
e) porozmawiać z poszkodowanym uczniem (zapewnić wsparcie psychiczne, poradę),
f) porozmawiać ze sprawcą, ustalić okoliczności zajścia, zobowiązać ucznia do zaprzestania takiego postępowania i usunięcia materiałów z sieci,
g) zaproponować pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom (poszkodowany, sprawca), jeżeli jest taka potrzeba,
h) poinformować rodziców/prawnych opiekunów o możliwości zawiadomienia policji o niniejszej sytuacji.
3) W przypadku, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń i jeśli uczeń jest nadal krzywdzony dyrektor podejmuje stosowne działania zgodne ze statutem szkoły.
4) W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest nieznany, dyrektor, wychowawca, pedagog lub psycholog szkolny po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/ opiekunów prawnych poszkodowanego ucznia o możliwości zawiadomienia policji.
7. Procedura postępowania wobec ucznia z zaburzeniami psychicznymi, który zachowuje się agresywnie w stosunku do innych lub siebie:
1) Nauczyciel zostawia klasę pod opieką innego nauczyciela lub pracownika szkoły i zaprowadza ucznia do pedagoga/psychologa lub pielęgniarki szkolnej.
2) Nauczyciel informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach wychowawcę klasy.
3) Wychowawca lub pedagog po zbadaniu okoliczności zdarzenia informuje dyrektora szkoły (jeśli sytuacja tego wymaga).
4) Jeśli stan zdrowia ucznia lub uczniów wskazuje na zagrożenie zdrowia lub życia dyrektor lub inny pracownik szkoły wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
5) Wychowawca klasy lub pedagog/psycholog przeprowadzają rozmowę z poszkodowanym uczniem, sprawcą oraz ewentualnymi świadkami.
6) W razie potrzeby wychowawca klasy lub pedagog zawiadamia i wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) chorego dziecka i poszkodowanego.
7) Jeśli rodzice/opiekunowie prawni współpracują ze szkołą ustala się działania wobec chorego ucznia.
8) Wobec poszkodowanego ucznia ustala się formy wsparcia dostosowane do jego potrzeb i sytuacji.
9) Działania koordynuje i monitoruje wychowawca lub pedagog szkolny.
10) Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie współpracują ze szkołą lub podjęte działania są nieskuteczne, a akty agresji są częste, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny.
Rozdział III
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadomienie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedur “Niebieskiej Karty”
1. W przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18. roku życia, jest ofiarą przemocy, należy podjąć następujące kroki:
1) nauczyciel powinien sporządzić notatkę służbową i przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy/pedagogowi szkolnemu/dyrektorowi szkoły,
2) pedagog szkolny powinien przeprowadzić rozmowę z uczniem w celu potwierdzenia faktu krzywdzenia, poinformować go o tym, jakie działania jest zobowiązany podjąć i upewnić się, że dziecko będzie w dotychczasowym miejscu zamieszkania bezpieczne na czas prowadzonych działań. Jeżeli to konieczne i bezpieczeństwo małoletniego tego wymaga Następnie pedagog/psycholog szkolny wzywa do szkoły rodziców/opiekunów prawnych, przeprowadza z nimi rozmowę, informuje o zamiarze podjęcia określonych działań i przedstawia propozycję ustalenia planu bezpieczeństwa,
3) pedagog szkolny/psycholog szkolny ustala z rodzicami/opiekunami prawnymi plan bezpieczeństwa (pomocy dziecku) poprzez określenie sposobu powstrzymania przemocy ze strony dorosłych wobec ucznia i zobowiązanie do skonsultowania sprawcy przemocy z psychologiem. Ponadto ustala harmonogram kontaktów z osobami i instytucjami wspierającymi rodzinę w sytuacji przemocy wobec dziecka,
4) dyrektor informuje o obowiązku zgłaszania przemocy wobec małoletniego do prokuratury lub do sądu rodzinnego,
5) jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęcia działań proponowanych przez szkołę, dyrektor szkoły niezwłocznie składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rodzinnego i nieletnich lub ośrodka pomocy społecznej zgodnego z miejscem zamieszkania małoletniego. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
Rozdział IV
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
1. Dyrektor co najmniej raz na dwa lata dokonuje oceny standardów, a następnie ten fakt dokumentuje pisemnie.
2. Analiza standardów następuje poprzez ilościowy wykaz sytuacji, w ramach których nastąpiło podejrzenie krzywdzenie małoletnich:
1) przez rówieśników,
2) przez rodziców/ opiekunów prawnych,
3) przez osoby dorosłe.
Rozdział V
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasad przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
1. Dyrektor szkoły lub osoba upoważniona zapoznaje pracowników szkoły (pedagogicznych i niepedagogicznych) ze standardami.
2. Pracownicy pedagogiczni otrzymują informację o standardach drogą elektroniczną poprzez odpowiedniego maila służbowego,
3. Pracownicy niepedagogiczni fakt zapoznania ze standardami potwierdzają podpisem,
4. Szkolenie z zakresu procedur odbywać się będzie na początku każdego roku szkolnego.
Rozdział VI
Zasady i sposób udostepniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nim i ich stosowania
1. Standardy ochrony małoletnich są udostępniane pracownikom szkoły, małoletnim i ich opiekunom na żądanie.
2. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej szkoły pod adresem https://www.zsslipno.pl/
3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z standardami po zawarciu umowy o pracę.
4. Rodzice/prawni opiekunowie małoletnich zapoznawani są ze standardami na początku każdego roku szkolnego.
Rozdział VII
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie im wsparcia
1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji standardów ochrony małoletnich jest dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
2. Pedagog szkolny przekazuje informacje w przypadku naruszenia standardów dyrekcji szkoły
3. Pedagog odbiera zgłoszenia dotyczące problemów związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci; reaguje na te zgłoszenia, konsultuje w miarę potrzeb z innymi podmiotami; w uzasadnionych przypadkach może zgłaszać sprawy odpowiednim służbom (MOPS, GOPS, policja, sąd rodzinny, przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego).
4. Pedagog szkolny okresowo przeprowadza diagnozę dotyczącą problematyki przemocy i zagrożeń.
5. Pracownicy szkoły, rodzice, uczniowie mogą proponować zmiany w standardach ochrony małoletnich oraz wskazywać na naruszenia w szkole ustalonych zapisów.
6. Dyrektor wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie standardów ochrony małoletnich.
Rozdział VIII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
1. Sposoby dokumentowania to: notatki ze spotkań z rodzicami lub prawnymi opiekunami, adnotacje w dzienniku prowadzonymi przez pedagog szkolnego/psychologa szkolnego, wychowawcę klasy, kopie pism wysyłanych do instytucji: policja, sąd rejonowy, ośrodki pomocy społecznej.
2. Dokumentacja jest przechowywana w gabinecie pedagoga szkolnego/psychologa szkolnego.
3. Dokumentacja przechowywana jest zgodnie z „Polityką bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych w ZSS w Lipnie.
Rozdział IX
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone
1. Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec innego małoletniego w jakiejkolwiek formie.
2. Uczniom nie wolno okazywać jakiejkolwiek przemocy o znamionach psychicznych oraz fizycznych.
3. Uczniom nie wolno utrwalać wizerunku innych uczniów (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić lub obrazić.
Rozdział X
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Interenet
1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu zarówno pracownikom, jak i uczniom w czasie zajęć dydaktycznych na terenie pracowni do tego przeznaczonych.
2. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w instytucji. Do obowiązków tej osoby należą działania według poniższych procedur:
1) zabezpieczenie sieci internetowej szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację oprogramowania,
2) aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb,
3) w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o uczniu, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje wychowawcy, który przeprowadza z nim rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy nauczyciel uzyska informację, że inny uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji.
3. Istnieje regulamin pracowni z urządzeniami elektronicznymi z dostępem do sieci Internet.
Rozdział XI
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonej w innej formie.
1. Rozwiązania organizacyjne na poziomie szkoły bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
2. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w instytucji.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Każdy nauczyciel szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć.
Rozdział XII
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
1. Rozpoznanie sygnałów wskazujących na krzywdzenie małoletniego.
1) Zdobycie wiedzy o krzywdzeniu dziecka.
2) Prezentowanie odpowiedzialnej postawy dla uczniów i gotowość do reagowania w sytuacji zagrożenia ich dobra.
2. Sprawdzanie sygnałów poprzez zbieranie dodatkowych informacji.
1) Pedagog szkolny zbiera informacje i koordynuje działania zmierzające do pomocy uczniowi w szkole oraz współpracuje z innymi instytucjami i osobami, np. kuratorem sądowym, pracownikiem socjalnym, dzielnicowym.
2) Nauczyciel wychowania fizycznego, pielęgniarka szkolna zwracają uwagę na ślady pobicia dziecka, niechęć dziecka do rozbierania się, oznaki bólu przy poruszaniu się itp.
3) Wychowawcy i nauczyciele obserwują zaburzone zachowanie ucznia, które może być skutkiem krzywdzenia.
4) Dokumentacja szkolna zawiera informacje o nieobecnościach ucznia, jego ocenach, adnotacje o zachowaniu ucznia.
5) Po zebraniu i analizie informacji należy ocenić zagrożenia i możliwości wsparcia dla dziecka.
6) Należy zaplanować i przeprowadzić interwencję w przypadku potwierdzenia krzywdzenia dziecka zgodnie już z ustaleniami zawartymi w niniejszych standardach.
7) Działania prawne polegają na zgłoszeniu sprawy policji, sądowi lub zespołowi interdyscyplinarnemu, w zależności od sytuacji, zgodnie z ustaleniami zawartymi w niniejszych standardach.
Rozdział XIII
PRZEPISY KOŃCOWE
1. Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.